Tuesday, July 24, 2018

(STADIUM ASTRO) ASG: Kejayaan kuartet 4x100m lonjak semangat Aiedel



Kuartet 4x100 meter lelaki remaja negara menambah pingat emas keempat olahraga pada hari kedua saingan Kejohanan Olahraga Sekolah-Sekolah ASEAN (ASG) 2018 apabila menewaskan pencabar terdekat,  Indonesia, dengan catatan masa terpantas 41.07 saat di Majlis Sukan Negara  (MSN), Bukit Jalil, semalam. 

Kuartet negara yang dibarisi Muhammad Ilham Suhaimi, Muhamad Azeem Fahmi, Rusleem Zikri Putra Rosli dan Muhammad Aiedel Saadon itu bersaing rapat dengan atlet dari Indonesia dalam larian terakhir untuk memastikan emas menjadi milik Malaysia dengan perbezaan 0.13 saat. 

Aiedel, yang meraih perak bagi acara 100m kelmarin, nyata puas untuk akhirnya merangkul emas pertama dalam kejohanan ini yang merupakan penyertaan terakhirnya. 

Sekurang-kurangnya, kejayaan ini dapat merapatkan jurang pingat dengan Indonesia yang mengungguli kedudukan pungutan pingat dengan lima emas. 

"Saya memang berdendam dan geram (dengan kekalahan kepada atlet Indonesia dalam acara 100m), lalu sebaik mendapat baton dan melihat pencabar saya menjejak garisan yang saya tandakan, saya semakin bertekad untuk memberi fokus dalam larian," kata Aiedel.

Pelari berumur 18 tahun itu dijangka berdepan cabaran lebih besar dalam Sukan Malaysia (Sukma) Perak, September nanti, khususnya bagi acara 100m.

"Saya harap sangat dapat pecahkan rekod Sukma, negara dan rekod-rekod yang lain dipecahkan oleh atlet negeri Melaka," katanya. 


Berita asal : stadiumastro.com

No comments:

Post a Comment